reklama

Obývačka

„Je skutočne veľké umenie každý deň napísať toľko sprostostí“, povedal na margo známeho bulvárneho denníka jeden zo skalných návštevníkov Vinotéky Milka, ktorú som symbolicky nazval obývačkou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Malá, útulná a vkusne zariadená „krčmička“ s troma okrúhlymi stolíkmi a dvanástimi stoličkami pravidelne hostí svojich verných zákazníkov. Majiteľkou a dušou tohto priestoru s pozitívnou energiou je pani Milka. Pracovitá, pedantná a mimoriadne inteligentná žena v stredných rokoch, ktorá v silnej konkurencii podobných zariadení dokázala vo svojej malej vinotéke vytvoriť atmosféru príjemného domáceho prostredia. Pravidelní návštevníci, medzi ktorými sa časom vytvorili nadštandardné až priateľské vzťahy oceňujú, že ich rozhovory neruší hučiaca, bezduchá hudba komerčných rozhlasových staníc, ani televízna obrazovka ponúkajúca nekonečné reklamy, poskakujúce popové „hviezdičky“, negatívne správy a zavádzajúce politické a ekonomické komentáre. Hosťami tejto „obývačky“ sú väčšinou ľudia v strednom a vyššom veku. Stretávajú sa tam jednoduchí ľudia, dôchodcovia, intelektuáli, manželské páry i bývalý riaditeľ miestneho gymnázia. Vedú medzi sebou obsahovo hodnotné rozhovory na všetky možné spoločenské témy za prítomnosti obdivuhodnej názorovej tolerancie aj keď občas sa diskutujúci nevyhnú emóciám a v malom priestore vinotéky stúpne hodnota decibelov. V takýchto situáciách citlivo, ale vždy duchaplne zasiahne autorita pani Milky. Obzvlášť zaujímavé sú aj príspevky návštevníkov, ktorí pútavo rozprávajú zážitky a príbehy zo svojich životov, čo tiež umocňuje príjemný pocit z posedenia stráveného pri pohári vína. A aj keď bežne trvajú aj niekoľko hodín, nestáva sa, že by niektorý zo skalných návštevníkov odchádzal domov neprimerane spoločensky unavený.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O tejto zdanlivo bezvýznamnej vinotéke, akých sú na Slovensku tisíce, som sa rozhodol napísať preto, že chcem poukázať na spoločenskú podstatu takýchto zariadení. Aj v minulosti ľudia navštevovali reštaurácie, kaviarne a vinárne, aby v príjemnej a pokojnej atmosfére zrelaxovali, porozprávali si zážitky, vymenili názory a skúsenosti, podelili sa o svoje radosti i starosti. Nemyslím si ale, že televízne obrazovky, Wi-Fi zóny a iné technické vymoženosti civilizácie inštalované dnes už takmer všade prispievajú k pohodovej atmosfére počas našich posedení, ale naopak, pôsobia rušivo až otravne. Príliš veľa pozornosti venujeme monitorom a displejom a prestávame sa spolu rozprávať. Neuvedomujeme si pritom, že žiadny elektronický prístroj ani systém nenahradí živú komunikáciu potrebnú k zdravým a dobre fungujúcim medziľudským vzťahom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred niekoľkými rokmi som zavolal Jankovi Zádumčivému a pozval ho do kaviarne na kus reči. Po objednaní si nápojov som poprosil obsluhujúcu čašníčku o zníženie hlasitosti hudby, nakoľko nám bránila v nerušenom rozhovore. Nato mi zdvorilo odpovedala, že nemôže, nakoľko hlasitosť a výber hudby je nariadenie majiteľa kaviarne. Prekvapila ma jej odpoveď, a tak som sa spýtal na dôvod. Na moment zaváhala a nakoniec stíšeným hlasom povedala, že podľa výskumu psychológov agresívna a hlučná hudba vyvoláva v človeku zvýšenú chuť k pitiu a konzumácii jedla. Zaujímavý poznatok, pravdepodobne z dielne amerických vedcov, pomyslel som si a presadli sme si k najvzdialenejšiemu stolu, lebo odísť do inej kaviarne by bolo, ako prejsť z blata do kaluže.

Milan Zeman

Milan Zeman

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Som presvedčený o tom, že každé stretnutie s človekom, každá životná situácia a každá informácia nás posúva na našej ceste k tomu čo sa má stať. Verím, že nič nie je náhoda a všetko je tak, ako má byť. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu